|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KSA / AVC
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KSA
/
AVC
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Antropologie vývoje člověka
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Antropologie individuálního vývoje člověka
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem kurzu je představit přehled dílčích témat a antropologických problémů vztažených k problematice vývoje jedince od početí až do jeho smrti. Ontogeneze jako proces vývoje, růstu a stárnutí jedince je protkána celou řadou kvalitativních a kvantitativních změn, které mají dopad do řady antropologických problémů. Mezi takové proměny patří zakládání pohlaví v rané ontogenezi a pohlavní dozrávání, rozvoj pohlavně dimorfních rozdílů ve stavbě těla, variabilita kvantitativního růstu tělesné výšky a hmotnosti, fenomén dosažení dospělosti a jeho korelace s biologickou či psycho-sociální dospělostí, fenomén kvalitativní a kvantitativní ztráty reprodukčních schopností v pozdější dospělosti atd. Kurz není cílen na obecný přehled ontogeneze, ale spíše na vybrané aspekty, které jsou antropologicky relevantní a vedou k formování individuálních parametrů, jež jsou využitelné např. vzhledem k odhadu pohlaví, věku, tělesné výšky a hmotnosti z lidské kostry.
|
Požadavky na studenta
|
Domácí příprava. Četba předepsané literatury. Znalosti ověřené písemným testem a ústní zkouškou.
|
Obsah
|
1. Úvod do kurzu, lidská ontogeneze ve srovnávacím rámci. Životní historie člověka, lidoopů a ostatních primátů. 2. Od početí ke smrti 1 - prenatální ontogeneze 3. Od početí ke smrti 2 - postnatální ontogeneze a stárnutí 4. Metody auxologie. Hodnocení proměn tělesných parametrů. 5. Zakládání pohlaví v ontogenezi člověka. 6. Pohlavní dozrávání a rozvoj sekundárních pohlavních znaků. 7. Faktory a variabilita vývoje tělesné výšky. 8. Faktory a variabilita vývoje tělesné hmotnosti. 9. Biologické a psychosociální dospívání. 10. Proměny tělesných parametrů v dospělosti. 11. Reprodukce a její dopad do variability tělesných proporcí. 12. Kvalitativní a kvantitativní ztráta reprodukčního potenciálu. 13. Proměny lidského těla ve stáří.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Brace, C. Loring. Evolution in an anthropological view. Walnut Creek : Altamira Press, 2000. ISBN 0-7425-0263-5.
-
Základní:
Muehlenbein, Michael P. Human evolutionary biology. 1st pub. Cambridge : Cambridge University Press, 2010. ISBN 978-0-521-70510-3.
-
Základní:
Ulijaszek, Stanley J.; Johnston, Francis E.; Preece, Michael A. The Cambridge encyclopedia of human growth and development. Cambridge : Cambridge University Press, 2000. ISBN 0-521-56046-2.
-
Rozšiřující:
edited by Noel Cameron and Barry Bogin. Human growth and development. Academic Press, 2012. ISBN 9780123846518.
-
Rozšiřující:
Bogin Bary. Patterns of Human Growth. 2nd edition.. Cambridge University Press, 1999.
-
Doporučená:
Edited by ML Zelditch. Beyond Hetechrony: The Evolution of Development. Wiley-Liss, 2001. ISBN 0-471-37973-5.
-
Doporučená:
Edited by P O´Higgins and M Cohn. Development, Growth and Evolution: Implications for the Study of the Hominid Skeleton. Academic Press, 2000. ISBN 0-12-524965-9.
-
Doporučená:
Edited by N Minugh-Purvis and KJ McNamara. Human Evolution through Developmental Change. The Johns Hopkins University Press, 2002. ISBN 0-8018-6372-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
22
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
Ovládat základy biologické antropologie. |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
Rozumět a kriticky posoudit odborný text v českém jazyce. |
Rozumět a kriticky posoudit odborný text v anglickém jazyce. |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Ovládat hlavní témata proměn tělesných parametrů člověka během jeho vývoje a stárnutí. |
Charakterizovat a popsat metody, kterými se tyto proměny dají sledovat a studovat. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Popsat hlavní změny tělesných parametrů, kterými jako jedinec v životě prošel nebo projde. |
Popsat a analyzovat příčiny těchto změn. |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
|
|
|
|